tisdag 22 mars 2011

Gipset är borttaget! :-D

Igår var jag på Kungälvs sjukhus kl. 13.15 och blev av med mitt gips på min högerarm. Äntligen! Som jag har väntat och mina närmaste med. Det klipptes bort och när sköterskan skulle ta bort det, efter att ha klippt upp det, så gick det inte att rubba. De hade gipsat mig så bra den sista gången jag bytte gipset, att det satt åt.

Nästan lite väl hårt. Inte så att det gjort farligt ont, men det har varit en nypande känsla i armen. Men jag har inte haft så ont att jag ska ha behövt ta värktabletter (nu de senaste veckorna, men den första tiden tog jag Alvedon och Ipren var fjärde timma. Fast det hjälpte inte mycket i början.), utan mest blivit påmind någon gång under alla veckorna som gått men bara en liten nypande känsla.

Så hon gick och hämtade en tång, och började töja med den i gipset. Till slut gick det att få loss det. Fick ställa mig vid ett handfat i samma rum, för att tvätta handen och armen. Mycket hud som inte kunnat försvinna allt efter som ny hud bildats under tiden som jag burit gipset.

Armen är tunnare nu än vad min vänsterarm är, tidigare innan jag bröt den så var det vänsterarmen som var tunnare än högerarmen. Så det har blivit ombyta roller. Även högerhanden är tunnare än vad vänsterhanden är. Jag är lite svullen över handleden och armryggen på högern.

Blåmärken på underarmen och på handledens undersida. Gröngula i färgen. Jag orkar inte lyfta en apelsin eller något i samma viktklass. Gör jag det så gör det ont, och det går ändå inte att lyfta helt upp en apelsin t.ex. Ingen styrka att tala om i högerarm och högerhanden.

Fingrarna på högerhanden har bara över natten blivit mindre svullna, och färgen har blivit finare i huden. Men senorna på baksidan av handleden syns knappt. Kan inte börja handleden lika bra som innan brottet. Men det blir sakta bättre.

Läkaren som undersökte min arm och hand efteråt, var jätte nöjd med hur armen har läkt och att jag kan röra den ganska bra i olika vinklar, lika så fingrarna. Kan knyta handen utan problem och ingen smärta.

Han sa att jag är såpass bra i jämförelse med hur det kan vara för andra, att jag inte behöver sjukgymnastik eller krama någon mjukisboll med handen. Det jag behöver göra för att återhämta handen och armen, är att göra de rörelserna som finns i ett häfte som han gav mig igår.

Sen måste jag göra det jag gör hela tiden, det vill säga lyssna på kroppen. Gör det ont om jag lyfter eller gör en del rörelser, så ska jag inte göra dessa eller lyfta. Han sa även att om han säger att jag kommer bli helt återställd, det vill säga bli som jag var innan jag bröt armen, så skulle han ljuga för mig.

Det han menar är att jag kommer att bli nästan som innan, men inte lika stark eller rörlig. Det är inget som förvånar mig, för det är som läkaren även sa, att går det av i närheten av en led eller i en led, så påverkar det kroppsdelen resten av livet. Inget att vara ledsen eller arg för, jag ser det positivt på ett sätt.

Det jag menar med det här är att det var ju tal om operation två gånger, blev ingen operation som tur var. Jag var så skadad av fallet att benet i armen hoppat ur sitt läge, det hade gått av små bitar från brottet, lika så och det är det här som gör att jag är öm i mjukdelarna i armen. Mjukdelar som senor, muskler och ligament.

Då benpipan skadat dem då den rört sig ur läge helt, och putade ut. Det gick som tur var inte hål i huden, men inte långt ifrån. Det de gjorde på akuten på Kungälvs sjukhus, var att ge mig en stor spruta med bedövningsmedel rakt in i själva brottet. För att sedan när bedövningen hade gjort sitt, dra rätt benbitar och benpipan igen.

Men det var många extra undersökningar och röntgenundersökningar, som de gjorde på mig för att hela tiden försäkra sig om att allt läkte som det skulle, och inte låg fel. Allt efter som tiden gick och armen läkte som den skulle, så försvann den mesta svullnaden, och musklerna i armen och handen krympte och blev mindre.

Så har fått byta gipset 3 - 4 gånger. Den fjärde gången var för en och en halv vecka sedan, när jag var inne på sjukhuset för att som jag trodde ta bort gipset. Men när läkaren undersökte mig då, så gjorde det så ont att benen vek sig. Svimmade inte men jag neg ofrivilligt, och tog tag i handfatet där jag stod, och hade tvättat armen och handen.

För att låta mjukdelarna i armen vila och läka lite till, så gipsade de mig för att stödja armen och handen. Blev även röntgad, och det visade sig att benbrottet var läkt.

Så när jag sedan kommit hem igår och alla hade ätit mat, (middag, de små hämtades av både mig och maken på dagis vid 16 - tiden), tog jag ett bad och efter det smörjade jag in högerarmen och högerhanden, med Helosan.

När det sagt slurp, så var huden lite finare och jag smörjde in den med Voltaren - Gel, när vi alla skulle sova. Sov jätte gott i natt, nu är inget gips ivägen längre och jag slipper vakna av mardrömmar, och enorm smärta. Vilken lättnad och glädje. Sen i morse smörjde jag in armen och handen igen med Voltaren - Gel.

Det underlättar och det lilla smärta jag känner, är typ som att ha solsveda. Så den står jag ut med. För nu slipper jag alla andra bekymmer, som jag haft med gipset och allt som tillkommer. Äntligen! :-D Nu är de små på deras dagis sedan klockan 6.30, och maken på sitt jobb i Göteborg sedan 8 - tiden.

Livet rullar på. Fast det klar att finns ju toppar och dalar hela livet, men jag hoppas att jag och mig familj, får vara utan den smärtan, stressen och pressen, både psykiskt och fysiskt i fortsättningen. För det har varit väldigt tufft.

Så som det känns nu, idag, så känns det avslappnat, lugnt och nästan smärtfritt. Äntligen! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Är en gift tvåbarnsmamma som fyller trettioett i år. Oftast en lugn och glad person som bl.a. tycker om att sjunga.