En helt vanlig dag i mitt liv kan se ut så här:
Vaknar till mobil - väckarklockorna, först ringer min makes vid 05.00 och sedan ringer min vid 05.20. Barnen ligger och sover till 06.00 cirka. Han går upp nästan med en gång och gör sig klar för dagen. Äter frukost och tar det lugnt
Sedan puttar han på mig och jag går upp, har en tendens till att somna om. Under tiden väcker maken tösen och gör henne klar för dagen. Sedan väcker han sonen och gör honom klar för dagen.
Barnen äter sällan frukost hemma hos oss på vardagarna, då de äter frukost nästan direkt, när de kommit fram till dagiset. På helgerna äter de alla mål hemma. Mysigt.
Vid 06.15 - 06.20 cirka kammar jag de smås hår, och hjälper till med att sätta på dem ytterkläderna. Sedan sätter maken de små i deras tvillingvagn, och vi pussas och kramar varandra och säger Hejdå.
När maken och de små gått iväg till jobbet och de smås dagis, så gör jag mig klar för dagen. Tar hand om gårdagens disk, plockar iordning efter gårdagen, sopar golven om det behövs, och slänger saker eller papper, som har gått sönder eller inte behövs.
Sedan sätter jag på TV : n, radio : n och dator : n, gör frukost till mig och sätter mig och äter vid antingen datorn eller vid TV : n. Har inte på ljudet på alla apparater samtidigt naturligtvis.
Sen kollar jag aftonbladet, ser på nyhetsmorgon på TV 4, kollar mailen och loggar sedan in på Facebook, för att se vad bekanta, släkt och vänner har för sig där. Spelar lite spel där också.
Ibland vid lunch - tid spelar jag spel, som jag brukar ladda ner på datorn, samtidigt som jag äter lunch. Sedan stänger jag av TV : n, och ser om det finns något mer att göra här hemma. Finns det alltid.
Just nu är jag sjukskriven från den 11 : e februari till den 8 : april, då jag har en bruten högerarm. Så det är därför jag inte kan göra så mycket på dagarna, som jag annars kan. Men det blir ju ändring på det här, när jag kommer tillbaka till Textilverkstaden och jobbsök igen.
Är en lugn person men att vara hemma och vara sjukskriven, är för stillsamt även för mig. Ser fram emot när jag kan bli mer rörlig igen. Utan att behöva se upp med armen hela tiden.
Sen när de andra har kommit hem vid 16.00 - tiden, så äter vi middag och pratar om hur dagen har varit för alla på enskilda håll. Oftast har alla haft det bra. Efter maten tar jag eller maken hand om disken och barnen springer iväg här hemma och leker. Antingen ihop eller var och en för sig.
Sen brukar jag och maken sätta oss i soffan i vardagsrummet, och bara vara, och han vila efter en dag på jobbet. Ibland har vi tvättstuga och turas om att tvätta, samtidigt som den som inte tvättar kollar de små.
Är så skönt när vi alla fyra samlas efter en dag ifrån varandra. Pussarna och kramarna tar inte slut. Lycklig av att ha min älskade familj. Längtar tills även jag har ett jobb att gå till. Får troligen bli ett halvtidsjobb, då barnen går på dagis.
Bara man trivs med jobbet, och det kommer in mer pengar i kassan, är jag nöjd. Det är bra att ha en blogg, en slags elektronisk dagbok. Fast här skriver jag inget för privat, så som jag gör i min vanliga dagbok. Var egentligen emot allt vad Facebook och blogg : ar och allt vad det heter.
Men har märkt att jag mår bra att skriva av mig, även om jag och maken säger allt till varandra. Har alltid tyckt om att skriva och läsa, så länge jag haft den kunskapen.
När klockan blivid någon stanns mellan kl. 19.00 och kl. 20.00, så gör vi barnen iordning för natten. Kvällsmat, nya blöjor och borstar tänderna. Sen lägger vi dem i deras sängar, och sätter oss på en madrass mellan deras sängar.
Vi läser god natt - sagor för dem båda högt, både jag och maken tillsammans. En mysig och lugn stund för oss alla. Det brukar inte ta så lång tid för än de små har somnat efter det.
Sen brukar även vi gå och lägga oss efter tandborstningar. Vid cirka kl. 21.00. Vi läser olika böcker högt ihop, och sen somnar båda gott.
fredag 18 mars 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bloggintresserade
Om mig
- Mamma Mia
- Är en gift tvåbarnsmamma som fyller trettioett i år. Oftast en lugn och glad person som bl.a. tycker om att sjunga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar